Wycieczka

Wycieczka do Wieliczki i Krakowa

Dnia 25.04.2016 r. o godz. 6:00 z parkingu przy szkole w Zagorzycach Górnych wyjechaliśmy autokarem na wycieczkę do Wieliczki i do Krakowa. Pojechali uczniowie z klas 3-5.  Podróż była spokojna i o 8:45 byliśmy już w pobliżu kopalni. Szybko dotarliśmy do Szybu Daniłowicza. Każdy z nas był podekscytowany. Przy wejściu już na nas czekała pani przewodnik. Musieliśmy pokonać ogromną liczbę schodów w dół. Im niżej schodziliśmy, tym było coraz chłodniej. Na dole przewodniczka opowiadała nam wszelkiego rodzaju ciekawostki. Szokiem dla nas było to, że ludzie z całego świata zjeżdżają tutaj, by zwiedzić kopalnię soli, która jest najpiękniejszą w świecie. Jest to najstarsze na ziemiach polskich przedsiębiorstwo solne, którego początki sięgają średniowiecza. Przez całe stulecia była źródłem bogactwa kraju i materialnym fundamentem kultury – dzisiaj jest najchętniej odwiedzanym polskim obiektem turystycznym. Skryta pod miastem, usytuowana na dziewięciu poziomach, sięga głębokości 327 m. Podziemna Wieliczka to blisko 300 km chodników i ok. 3000 komór. Część udostępniona do zwiedzania obejmuje 3,5 kilometrowy odcinek, położony na głębokości od 64 m do 135 m. Spacerując podziemnymi korytarzami podziwialiśmy wspaniałe kaplice, urokliwe podziemne jeziora, oryginalne urządzenia i sprzęt, zachowane ślady prac górniczych, rekonstrukcję starych urządzeń służących do wydobywania soli. Dowiedzieliśmy się wielu rzeczy na temat historii tego miejsca. Największe wrażenie wywarła na mnie Kaplica Św. Kingi z żyrandolami z solnych kryształów i rzeźbami wykonanymi przez górników w soli. Na koniec wszyscy ustawiliśmy się do zdjęcia.

Po wyjeździe windą na powierzchnię zgłodnieli rzuciliśmy się na kanapki pozostawione w plecakach w autobusie. Następnie zgodnie z planem udaliśmy się do Krakowa. Pogoda nam sprzyjała. Było chłodno, ale bez opadów.

Kolejnym celem naszej wycieczki był Wawel. Podczas zwiedzania Wzgórza Wawelskiego podziwialiśmy renesansowy dziedziniec na Zamku Królewskim oraz Katedrę Wawelską – symbol wiary, dumy i świetności dawnych czasów. Byliśmy również w Muzeum Katedralnym. Na wieży Zygmuntowskiej wszyscy mieliśmy okazję zobaczyć słynny Dzwon Zygmunta, dotknąć jego „serca” i oglądać przepiękną panoramę miasta. Duże wrażenie wywarło na nas wejście do Krypt Królewskich, gdzie znajdują się sarkofagi ze szczątkami polskich królów i innych ważnych przywódców państwowych. Z Wawelu udaliśmy się zabytkowymi ulicami Krakowa – Kanoniczną i Grodzką na Rynek Starego Miasta, po drodze byliśmy na Krakowskich Plantach,  na dziedzińcu Uniwersytetu Jagiellońskiego, podziwialiśmy Kościół Mariacki i Ołtarz Wita Stwosza, renesansowe Sukiennice, Ratusz,

pomnik Adama Mickiewicza. Podążając ul. Franciszkańską zatrzymaliśmy się przy słynnym „Oknie Papieskim”. Trasa wycieczki obejmowała najważniejsze i najpiękniejsze zabytki Krakowa.

Wróciliśmy do Zagorzyc na  20:30. Mimo zmęczenia wspominałam ten dzień z radością. Nigdy nie zapomnę tych wyjątkowych chwil, mam nadzieję, że jeszcze kiedyś tam wrócę.